ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Πέμπτη, 12 Νοεμβρίου 2015

Μαθησιακή Δυσκολία και οχι τεμπελιά.....


Σήμερα που η μάθηση αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα αλλά και υποχρέωση όλων των παιδιών, η ανακοίνωση σε ένα γονιό ή η συνειδητοποίηση ότι το παιδί του έχει μαθησιακή δυσκολία δημιουργεί αισθήματα άγχους, άρνησης, θυμού, ενοχής και φόβου. Αφού περάσει τα διάφορα αυτά στάδια ο γονιός οδηγείται στην αποδοχή. Τότε είναι έτοιμος να βοηθήσει στο σχεδιασμό και στην παροχή βοήθειας στο παιδί του.
Τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες
Είναι διαταραχές σε μια ή περισσότερες ψυχοδιαγνωστικές διαδικασίες που εμπλέκονται στην κατανόηση ή στην χρήση της γλώσσας, προφορικής και γραπτής και μπορεί να εκδηλωθούν ως ανεπαρκής ικανότητα στην ακρόαση, σκέψη, ομιλία, ανάγνωση, γραφή και εκτέλεση μαθηματικών υπολογισμών.
Πως γίνεται η διάγνωση;
Ο μηχανισμός ανάγνωσης και γραφής ολοκληρώνεται στην Β' Δημοτικού. Όμως ένα παιδί που τελικά θα διαγνωστεί με μαθησιακά προβλήματα συνήθως δίνει ενδεικτικά σημεία από την ηλικία των 4 ετών, όπου υπάρχει δυσκολία στην άρθρωση του προφορικού λόγου δηλ. δεν μιλάει καθαρά και δυσκολεύεται να προφέρει πολυσύλλαβες λέξεις ή λέξεις με συμφωνικά συμπλέγματα (τραγούδι, γάργαρο). Φτάνοντας στο δημοτικό αφού περάσει ένα διάστημα προσαρμογής (περίπου 3 μήνες εκπαίδευσης) διευρύνουμε.
Στην ανάγνωση: Αν ξεχνά λέξεις, αν αντικαθιστά γράμματα ή συλλαβές μια λέξης (πενό αντί νερό, λάγα αντί γάλα, χαγελαω αντί χαμογελάω), αν αντιστρέφει ή παραλείπει γράμματα (ερό αντί νερό, ταργουδι αντί τραγούδι), αν αντικαθιστά λέξεις (αέρα αντί παρέα)
Στην γραφή: Αν κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη , αν παραλείπει ή μπερδεύει φθόγγους και συλλαβές, αν μπερδεύει την σειρά των γραμμάτων στους δίφθογγους, αν δεν βάζει σημεία στίξης , αν γράφει με άστατη γραφή, αν ανεβοκατεβαίνει στην γραμμή του τετραδίου.
Στα μαθηματικά: Αν δυσκολεύεται στην κατανόηση ή εκτέλεση απλών μαθηματικών πράξεων (πρόσθεση, αφαίρεση κλπ) ,αν δυσκολεύεται να επιλύσει απλά μαθηματικά προβλήματα και αργότερα να αποστηθίσει τη προπαίδεια.
Στην συμπεριφορά: Εάν δυσκολεύεται να παρακολουθήσει οδηγίες ή να καταλάβει τι του ζητάνε, αν δυσκολεύεται να θυμηθεί κάτι ακόμη κι αν το έχει μόλις ακούσει, αν δυσκολεύεται να ξεχωρίσει εύκολα το δεξί από το αριστερό, εάν δυσκολεύεται να συντονίσει το περπάτημα σε αθλήματα όπως το ποδήλατο, μπάλα, να κουμπώσει τα κουμπιά ή το φερμουάρ του, να κόψει με το ψαλίδι, να ξεχνά ή χάνει εύκολα ή τοποθετεί σε λάθος μέρος τα βιβλία του ή τις εργασίες του , αν δεν μπορεί να αντιληφθεί την έννοια του χρόνου και έχει σύγχυση σε έννοιες όπως «χθες», «σήμερα», «αύριο», αριστερά-δεξιά, πάνω – κάτω, εποχές, ημέρες και αργότερα μήνες σε σειρά. Λόγω των ανωτέρω συχνά συγχέονται οι Μ.Δ με την δυσκολία στη διατήρηση της προσοχής και της συγκέντρωσης.
Ποιες είναι οι δυσκολίες στην κοινωνική συμπεριφορά του;
Εμφανίζει συναισθηματική ανωριμότητα σε σχέση με τους συνομήλικους του. Αδυνατεί να κατανοήσει μη λεκτικές πληροφορίες και έτσι να αναλύσει την συναισθηματική κατάσταση του συνομήλικου. Αυτό τον απομακρύνει από την δημιουργία και διατήρηση σχέσεων με τους συνομήλικους.
Υπάρχει πιθανότητα να επιθυμεί να εγκαταλείψει ή να αποσυρθεί πρόωρα από τις σχολικές δραστηριότητες .Η αδιαφορία γι αυτόν είναι μια μορφή άμυνας . Το να αποτύχει σε κάτι που δεν προσπαθεί είναι καλύτερο από το να προσπαθεί και να μην τα καταφέρνει.
Επειδή συγκρίνει τον εαυτό του με τους άλλους , βγαίνει τις περισσότερες φορές χαμένο. Νιώθει πως δεν έχει ικανότητες , απομονώνεται, ντρέπεται και μπορεί να φέρεται αντιδραστικά και επιθετικά λόγω του θυμού και της απογοήτευσης για τον εαυτό του.
Η αυτοπεποίθηση του κλονίζεται και η εικόνα του εαυτού του είναι χαμηλή.
Η ενοχλητική-αντιδραστική συμπεριφορά μεταφέρεται και στο σπίτι . Είναι το παιδί που πειράζει τους άλλους, πάντα υπερκινητικός ή επιθετικός.
Συμβουλές για τους γονείς
Μην αποθαρρύνετε και το θεωρείτε υπεύθυνο για τις δυσκολίες του δημιουργώντας του αισθήματα ενοχής. Η θετική ενίσχυση και η παροχή κινήτρων θα αποτελέσουν βοήθεια για την συναισθηματική του ωρίμανση.
Μην υπογραμμίζετε τα λάθη του σ' ένα κείμενο. Δεν προοδεύει με την αυστηρότητα. Διορθώστε μαζί του τα λάθη αφού ολοκληρώσει και συζητήστε μαζί του το σωστό.
Μην το συγκρίνετε με άλλα παιδιά. Το βάζετε σε ένα άνισο ανταγωνισμό που εκείνο θα είναι πάντα αποτυχημένο.
Αν δείτε ότι επαναλαμβάνει αρκετές φορές μια πρόταση ή μια ερώτηση, μην εκνευριστείτε. Ενθαρρύνετε το για να καταλάβει ακόμα και αν η ερώτηση δεν έχει λογική βάση. Ενισχύστε την προσπάθεια και όχι το αποτέλεσμα.
Ενθαρρύνετε την ενασχόληση με δραστηριότητες που τα χέρια είναι απαραίτητα εργαλεία ή που χρειάζονται ψαλίδι (καθάρισμα, μαγείρεμα, κοπή φρούτων, κλπ)
Παίξτε μαζί του επιτραπέζια παιχνίδια για την εκμάθηση κανόνων.
Διαβάστε παραμύθια με κοινωνικά θέματα και συζητήστε τα μαζί του.
Έχετε λογικές απαιτήσεις και προσδοκίες από εκείνο τόσο στο γνωστικό-κινητικό όσο και στο συναισθηματικό τομέα.
Μην ξεχνάτε!!!
Μαθησιακό πρόβλημα δεν σημαίνει και μειωμένη νοημοσύνη. Η κακή επίδοση στο σχολείο δεν είναι ένδειξη περιορισμένων δυνατοτήτων, ούτε οφείλεται σε τεμπελιά. Η έλλειψη συγκέντρωσης στο μάθημα δεν είναι αποτέλεσμα αδιαφορίας. Το παιδί με Μ.Δ είναι πιθανό να έχει εξαιρετικές ικανότητες σε κάποιες δραστηριότητες (τέχνη – μουσική κ.λπ.).
Πηγή http://www.familylife.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

This is a comment.