Εδώ και τρεις εβδομάδες δώσαμε τα συγχαρητήρια στο επιτελείο του Μιχάλη Χρυσοχοίδη
για το one stop shop που διευκολύνει την ίδρυση επιχειρήσεων.
Προσωπικά, ξεπερνώ τα κακεντρεχή σχόλια του τύπου «ωραία, τώρα που θα ιδρύονται ευκολότερα οι επιχειρήσεις να βρούμε και τους επενδυτές». Εξυπνάδες της συγκυρίας, πιστεύω, είναι. Έτσι, ξεπερνώ και το γεγονός ότι το υπουργείο Ανταγωνιστικότητας έκανε δύο τρεις εκδηλώσεις για να παρουσιάσει το ίδιο πράγμα, Άντε δούλεψαν οι άνθρωποι, ας ευλογήσουν και τα γένια τους...
Η αλήθεια είναι ότι πραγματικά προσπαθούν. Κι έτσι, μετά από τόσες πρωτοβουλίες (ΕΣΠΑ, ΣΔΙΤ, νεανική καινοτομία, εξωστρέφεια, Jeremie κ.ο.κ) στην κυριολεξία ατάκτως ειρημένες , έφτιαξαν κι ένα προγραμματάκι που βάζει τάξη σε όλα αυτά. Λέγεται Start up Greece και αξίζει να το δείτε.
Πολύ ωραία ως εδώ. Αν τα προηγούμενα χρόνια, χωρίς την κρίση και με πολλά χρήματα είχαμε όλα αυτά τα εργαλεία, θα ήμασταν επενδυτικός παράδεισος. Τι γίνεται όμως, τώρα που ακόμη και μια πολύ καλή ιδέα μπορεί να μην πάει καλά, η επιχείρηση να πέσει έξω και ο επιχειρηματίας να πρέπει να την κλείσει για να προχωρήσεις ίσως με μία άλλη ιδέα;
Ρώτησα τον λογιστή μου, και η κατάσταση είναι χαοτική. Κατ αρχήν τα είδη εκκαθάρισης είναι δύο: Η εθελουσία εκκαθάριση που πραγματοποιείται λόγω λύσης μιας επιχείρησης και η αναγκαστική διάλυση που πραγματοποιείται μετά από πτώχευση μιας επιχείρησης. Η νομοθεσία που διέπει τα θέματα διάλυσης και εκκαθάρισης ορίζεται ανάλογα με τη νομική μορφή της επιχείρησης, και ειδικότερα από τις διατάξεις του Αστικού Κώδικα σε ότι αφορά τις για τις προσωπικές επιχειρήσεις (ατομικές, Ομόρρυθμες Εταιρείες και Ετερόρρυθμες Εταιρείες), και τον σχετικό νόμο σε ότι αφορά τις ΕΠΕ και ΑΕ.
Όταν κλείνει μια εταιρεία πρέπει να τηρηθούν ορισμένες διοικητικές διαδικασίες:
1. Απόφαση λύσης από τη συνέλευση των εταίρων. Συγκεκριμμένα, για προσωπικές επιχειρήσεις (ΟΕ,ΕΕ) απαιτείται σχετική απόφαση των εταίρων, για Α.Ε. απαιτείται η απόφαση της Γενικής συνέλευσης των μετόχων και για Ε.Π.Ε. απαιτείται η απόφαση της Γενικής συνέλευσης των εταίρων
2. Ισολογισμός έναρξης εκκαθάρισης και νομικές διαδικασίες λύσης
3. Ισολογισμός λήξης εκκαθάρισης
4. Διανομή της αξίας των μετοχών (αν υπάρχει)
5. Λύση στο Πρωτοδικείο· (για ΟΕ, ΕΕ)
6. Λύση στις κατά τόπους Νομαρχίες για Α.Ε. & Ε.Π.Ε.
7. Διακοπή στη Δ.Ο.Υ. (και έλεγχος βιβλίων) με την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης
8. Ενημέρωση των ασφαλιστικών φορέων (ΟΑΕΕ, επιμελητήρια, ΙΚΑ - ΕΤΑΜ) με το έγγραφο της διακοπής.
Η καταγραφή των αποθεμάτων των εταιριών που υπόκεινται σε φορολογία στην Ελλάδα γίνεται μέχρι το χρόνο υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, που για τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν κατά την περίοδο της εκκαθάρισης είναι σε ένα μήνα από τη λήξη της εκκαθάρισης. Σε περίπτωση παράτασης της εκκαθάρισης πέραν του έτους υποβάλλεται προσωρινή δήλωση φορολογίας εισοδήματος για τα εισοδήματα κάθε έτους μέσα σε ένα μήνα από τη λήξη του.
Για να σταματήσουν οι εργασίες μιας επιχείρησης, πρέπει να υποβληθεί αίτηση διαγραφής από το επιμελητήριο στο οποίο ανήκει. Εδώ χρειάζονται τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
1. Για τη διαγραφή προσωπικών εταιριών Ο.Ε. και Ε.Ε. χρειάζεται το συμφωνητικό λύσης θεωρημένο από το Πρωτοδικείο.
2. Για τη διαγραφή Ε.Π.Ε.: το Φύλλο Εφημερίδας Κυβερνήσεως (ΦΕΚ) λύσης (αν δεν έχει εκδοθεί, το συμβόλαιο λύσης θεωρημένο από το Πρωτοδικείο).
3. Για τη διαγραφή Α.Ε.: το ΦΕΚ της λύσης (αν δεν έχει εκδοθεί ΦΕΚ, η απόφαση της Νομαρχίας).
4. Για τη διαγραφή Συνεταιρισμών και Κοινοπραξιών: το συμφωνητικό λύσης ή με τη λήξη της διάρκειας.
Ακολούθως χρειάζεται διαγραφή από το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης. H διαγραφή από τα Μητρώα Ασφαλισμένων γίνεται μόνο κατόπιν οριστικής διακοπής του ασφαλιστέου στον Ο.Α.Ε.Ε επαγγέλματος. Αποδεικτικά στοιχεία θεωρούνται η βεβαίωση διακοπής της αρμόδιας Δ.Ο.Υ (περί οριστικής παύσης εργασιών φυσικού ή νομικού προσώπου) και οι δηλώσεις φόρου εισοδήματος.
Ειδικότερα για τη διαγραφή προσώπου ως μέλος εταιρίας, απαιτείται και λύση της εταιρίας ή τροποποίηση του καταστατικού της. Για την Α.Ε, διαγραφή γίνεται με τη μείωση του ποσοστού συμμετοχής κάτω του 3% ή της απώλειας της ιδιότητας του μέλους του Δ.Σ.
Η διαγραφή από τα Μητρώα Ασφαλισμένων του ταμείου μπορεί να γίνει αναδρομικά εφόσον προκύψει κάτι τέτοιο. Ως ημερομηνία διαγραφής από τα Μητρώα ασφαλισμένων του Ο.Α.Ε.Ε. λαμβάνεται η τελευταία ημέρα του μήνα εντός του οποίου πραγματοποιήθηκε η διακοπή της δραστηριότητας.
Για τη διαγραφή από το φορολογικό μητρώο πρέπει να ενημερωθεί η αρμόδια ΔΟΥ για την εκκαθάριση της επιχείρησης. Αφού ολοκληρωθεί η νομική διαδικασία λύσεως της εταιρείας, ξεκινά η διαδικασία διακοπής εργασιών στην εφορία με την υποβολή των παρακάτω δικαιολογητικών:
1. Υποβολή εντύπου Μ3 στο Μητρώο για τη μεταβολή - θέση σε εκκαθάριση, μαζί με το διορισμό του εκκαθαριστή (εντός μηνός από την απόφαση λύσης).
2. Σύνταξη ισολογισμού έναρξης εκκαθάρισης για την περίοδο έναρξης (η πρώτη μέρα από τον τελευταίο ισολογισμό) έως λήξης (η ημερομηνία του καταστατικού λύσης).
3. Λογιστικές εγγραφές εκκαθάρισης.
4. Σύνταξη ισολογισμού πέρατος εκκαθάρισης.
5. Ακύρωση όλων των φορολογικών στοιχείων (οποτεδήποτε πριν την υποβολή οριστικής διακοπής εργασιών - ο κώδικας σφραγίζει την ακύρωση πάνω στο έντυπο Μ4).
6. Υποβολή εντύπου Μ4 στο Μητρώο, που συνοδεύεται από τον ισολογισμό έναρξης και λήξης της εκκαθάρισης.
Ανάλογα με την εταιρική μορφή της υπό εκκαθάριση εταιρίας, οι εκκαθαριστές καταρτίζουν μετά το τέλος της εκκαθάρισης τις τελικές οικονομικές καταστάσεις τις οποίες έχουν την υποχρέωση να δημοσιεύσουν στο τεύχος Α.Ε. και Ε.Π.Ε. της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως.
Αν η αιτία παύσης εργασιών είναι ο θάνατος του φυσικού προσώπου, η δήλωση διακοπής υποβάλλεται από τους κληρονόμους μέσα σε 10 ημέρες από τη λήξη της προθεσμίας αποποίησης.
Τουλάχιστον όλα τα έντυπα σχετικά με την εκκαθάριση εταιρειών είναι διαθέσιμα στον ιστότοπο της Γ.Γ. Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών http://www.gsis.gr/ (on line έντυπα).
Και τέλος, οι κατά νόμο διαδικαστικές απαιτήσεις εκκαθάρισης εταιρείας για νομικά πρόσωπα είναι οι ακόλουθες:
1. Πρακτικό Γενικής Συνέλευσης με λήψη απόφασης λύσης της εταιρείας και διορισμό εκκαθαριστή
2. Καταστατικό Λύσης και περίληψή του για το ΦΕΚ από συμβολαιογράφο
3. Δημοσίευση των παραπάνω στο ΦΕΚ
4. Υποβολή καταστατικού στην οικεία ΔΟΥ, το Ταμείο Νομικών, το Ταμείο προνοίας δικηγόρων, το Πρωτοδικείο, και τέλος, στο οικείο Επιμελητήριο.
Με συγχωρείτε λοιπόν που έφαγα το χώρο και τον χρόνο σας, αλλά το έκανα με λόγο . Τα παιδιά που όπως είπαμε πραγματικά δουλεύουν στο υπουργείο Ανταγωνιστικότητας πρέπει να δουν και την άλλη όψη του νομίσματος. Όποιος δεν πετυχαίνει με την πρώτη δεν πρέπει να καταδικάζεται σε αναγκαστικά έργα τριών ετών για να κλείσει μια επιχείρηση. Πρέπει να μπορεί να το κάνει με την ίδια ευκολία με την οποία την ανοίγει, ώστε να έχει και στη ζωή του μια δεύτερη ευκαιρία.
Περιμένουμε…
πηγη:www.topontiki.gr
ΜΤ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου