ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Τρίτη 15 Μαρτίου 2011

Επείγει η αλλαγή «εθνικού σπορ»

Δεν έχει καμία απολύτως σημασία αν ο Δ. Γεωργακόπουλος αποπέμφθηκε ή παραιτήθηκε από τη θέση του γενικού γραμματέα του υπουργείου Οικονομικών, αρμόδιου για τα φορολογικά και τελωνειακά θέματα. Σημασία έχει ότι ο κατ’ εξοχήν αρμόδιος του συγκεκριμένου υπουργείου για τη συλλογή των εσόδων αντικαθίσταται, γεγονός που... υποδηλώνει ότι η κυβέρνηση και ειδικά το οικονομικό επιτελείο της έχουν αποτύχει ώς τώρα να αυξήσουν τα έσοδα του κράτους. Η υστέρηση των εσόδων κατά 870 εκατομμύρια ευρώ το δίμηνο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου μιλάει μόνη της.
Ολοι γνωρίζουν ότι ο όποιος στόχος της αύξησης των εσόδων στην Ελλάδα συνδέεται με τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Της φοροδιαφυγής που έχει ποικίλες μορφές και ανεξέλεγκτες διαστάσεις και που ανάλογα με τις εποχές δικαιολογείται από διαφόρους με διαφορετικά επιχειρήματα. Τώρα ζούμε την εποχή που οι δικαιολογίες αναφέρονται στην κρίση και στην αδυναμία μεγάλων κατηγοριών πολιτών να πληρώσουν φόρους και να αποδώσουν ΦΠΑ εξαιτίας της. Την εποχή των παχιών αγελάδων έφταιγε η αδυναμία του συστήματος μηχανογράφησης να διασταυρώσει τα στοιχεία, πιο παλιά η έλλειψη συστήματος μηχανογράφησης.
Η αλήθεια είναι όμως μία και διαχρονική: οι Ελληνες δεν αισθάνονται ότι οφείλουν να πληρώνουν φόρους, γιατί το αίσθημα κοινωνικής ευθύνης είναι εξαιρετικά μειωμένο και οι φοροεισπρακτικοί μηχανισμοί είναι επίσης εξαιρετικά, ανίκανοι και διεφθαρμένοι. Περί αυτού πρόκειται κατ’ αρχήν, πριν προστεθεί και η ευθύνη του πολιτικού προσωπικού, που είναι και αυτή διαχρονική. Οι πολιτικοί δεν έδειξαν ποτέ τέτοια βούληση που να αγνοεί το πολιτικό - κομματικό κόστος, σπανιότατα είχαν τη γνώση και σχεδόν ποτέ τις δεξιότητες του management για να ανταποκριθούν στην ανάγκη δημιουργίας ενός αξιόπιστου μηχανισμού συλλογής των φόρων.
Ως τον περασμένο Μάιο, το πρόβλημα των εσόδων δεν απασχολούσε, αφού κυριαρχούσε η λογική του δανεισμού και της συνεχούς αύξησης του χρέους. Τώρα όμως που βρισκόμαστε σε κωματώδη κατάσταση, αφού το χρέος βρίσκεται σε δυσθεώρητα ύψη και τα θηριώδη ελλείμματα δεν μπορούν να καλυφθούν, γιατί η χώρα δεν έχει αξιοπιστία και οι δανειστές έπαυσαν να δανείζουν απλόχερα, είναι πολύ σημαντικό να αυξηθούν τα έσοδα. Το υπέδειξαν από την πρώτη στιγμή οι απεσταλμένοι της τρόικας, το λέει και η απλή λογική. Ακόμη περισσότερο, το επιβάλλει η κοινωνική δικαιοσύνη από τη στιγμή που κρίθηκε αναγκαίο να περικοπούν σχεδόν αδιακρίτως οι αποδοχές μισθωτών και συνταξιούχων, ενώ ταυτόχρονα η ανεργία καλπάζει.
Με αυτήν την έννοια, ο μέσος πολίτης αδιαφορεί πλήρως αν ο όποιος Δ. Γεωργακόπουλος βρίσκεται στη θέση του γ. γ. του υπουργείου Οικονομικών, αν έφυγε μόνος του ή τον έδιωξαν, αν φταίει αυτός ή άλλος που το κράτος δεν μαζεύει τα έσοδα. Την ευθύνη την έχει όλη η κυβέρνηση του Γ. Παπανδρέου και αυτήν θα βλαστημάει ο πολίτης αν αύριο κληθεί να υποστεί νέες περικοπές του εισοδήματός του για να καλυφθεί η υστέρηση των φορολογικών εσόδων. Από τότε που ανακαλύψαμε και πάλι την ανάγκη της πληρωμής και της συλλογής των φόρων πέρασαν δέκα μήνες και όσο και να δεχόμαστε ότι ο περιορισμός της φοροδιαφυγής είναι μία σταδιακή διαδικασία, δεν διακρίνουμε πρόοδο.
Επομένως, δύο τινά μπορεί να συμβαίνουν. ΄Η η κυβέρνηση, και ειδικά το οικονομικό επιτελείο, υπερεκτίμησε τις δυνατότητες των Ελλήνων να πληρώνουν φόρους ή έχει αποτύχει, πρώτον, στην επιλογή των σωστών προσώπων που θα κάνουν τη δουλειά και, δεύτερον, στην εξυγίανση και αναδιάρθρωση των φοροεισπρακτικών μηχανισμών. Αναμφίβολα, το πρώτο ισχύει σε κάποιο βαθμό και σίγουρα ισχύει πλήρως το δεύτερο. Το αποδεικνύει η απομάκρυνση του Δ. Γεωργακόπουλου, που όμως ενδεχομένως να μην είναι και ο μοναδικός φταίχτης, και κυρίως το αποδεικνύει το δεδομένο των καθυστερήσεων στην τοποθέτηση επικεφαλής των εφοριών και προώθησης των αναδιαρθρώσεων, αλλά και οι υποχωρήσεις της κάθε φορά που συναντούσε το «όχι» των συνδικαλιστών. Για να μην αναφέρουμε και την αμηχανία της μπροστά στη «λευκή απεργία» πολλών υπαλλήλων.
Το ζητούμενο είναι να βγούμε από τα... λύματα, όπως λέει με πιο αθυρόστομο τρόπο ο Ντομινίκ Στρος-Καν και για να γίνει αυτό θα πρέπει το εθνικό σπορ της φοροδιαφυγής να παύσει να είναι τόσο δημοφιλές, όπως επισημαίνει πάλι ο ίδιος. Ωστόσο, την ευθύνη για την αλλαγή εθνικού σπορ την έχει όλη η κυβέρνηση και όχι μόνον ένας Δ. Γεωργακόπουλος...



a.s.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

This is a comment.